Home

Nieuw beleid/knelpunten per programma

Wat gaan we doen?

Brouwerstraat
De weekmarkt staat sinds de herinrichting van het Marktplein in 2018 op zaterdagen voor een deel in de Brouwerstraat. In eerste instantie was gedacht dat dit een tijdelijke situatie zou zijn, maar inmiddels blijkt de aanwezigheid hier structureel. Op dit moment zijn de voorzieningen om de markt hier op zaterdag te houden niet toereikend en zelfs onveilig. De stroomvoorziening moet op orde gemaakt worden en stormankers moeten worden aangebracht. Beide in het kader van de veiligheid voor de markt en de marktbezoekers. Het huidige projectkrediet voor de Brouwerstraat is onvoldoende om deze kosten te kunnen dragen.

Parkweg/Spindop
In overleg met de omgeving wordt het Spindopplein en de aangrenzende Parkweg aangepakt met als doel vergroening, klimaatadaptatie, het verbeteren van het verblijfsklimaat (veiligheidsbeleving), het vergroten van de interactie tussen winkels en het plein en vergroting van de binding van de wijk met het gebied. De investering bedraagt € 0,75 miljoen. De gemeenteraad heeft in 2016 geld beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de winkelgebieden, dit is echter voor alle winkelgebieden bedoeld en daardoor niet toereikend. Jaarlijks kan € 10.000 van dit budget worden aangewend, het overige deel dient te worden aangevuld (€ 22.000 per jaar).

Telefoonweg
In oktober 2019 is door de gemeenteraad het besluit genomen om de Telefoonweg aan de hoofdwegenstructuur van Ede te onttrekken. Voor de financiering werd deels ingezet op subsidie in het kader van de Regeling Stimulering Verkeersveiligheidsmaatregelen (SPV) 2020-2021, bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In het ombuigingstraject in 2020 is de Telefoonweg voor € 1,1 miljoen opgevoerd (gelijk aan de ingediende subsidieaanvraag). De subsidie is uiteindelijk niet geheel gehonoreerd waardoor een knelpunt is ontstaan van € 700.000, dat moet worden opgelost om de werkzaamheden aan de Telefoonweg te kunnen afronden.

Overbrugging Levendig Centrum
Het programma Levendig centrum loopt in 2021 af. In de verrijkte visie Ede Centrum Groen en Gastvrij wordt als nalatenschap een uitvoeringsagenda voorgesteld. De gemeente draagt het eigenaarschap van het centrum deels over aan de samenwerkende centrumpartijen. Dit moet gaan resulteren in een nieuw binnenstadsplatform met ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente. Deze kernpartijen brengen structureel middelen in voor uitvoering van de agenda. Dit gebeurt op basis van ongeveer 1/3, 1/3, 1/3. Naar verwachting wordt het platform pas in de loop van 2022 gevormd. Er moet nog een BedrijfsInvesteringsZone (BIZ) worden opgericht van waaruit de vastgoedpartijen financieel bijdragen aan het platform. Daarnaast zal een nieuw college in 2022 moeten beslissen over het (al of niet) structureel bijdragen aan het binnenstadsplatform. Dat betekent dat 2022 een overbruggingsjaar is. Het budget is nodig om de doorlopende kosten te dekken en om het platform te kunnen vormen. Zonder dit budget ontstaat schade, omdat met het programma opgestarte activiteiten in het centrum stilvallen en omdat bij centrumpartners verwachtingen zijn geschapen over een blijvende betrokkenheid van de gemeente bij het centrum van Ede. 

Doorfietsroute Ede-Wageningen
Binnen het Fietsplan bestaan enkele majeure projecten. De doorfietsroute Ede-Wageningen is er daar één van. Dit project is een gezamenlijk project met Wageningen, de provincie en de Fietsersbond, waarin het Rijk meefinanciert. Tijdens de planvoorbereiding is gebleken dat de uitvoeringskosten hoger zijn dan in 2018 was voorzien. De hogere kosten worden veroorzaakt door gestegen materiaalkosten en aanpassingen ten gevolge van de participatie en de verkeersveiligheid. De extra kosten voor de doorfietsroute Ede-Wageningen worden geraamd op € 6,9 miljoen. Inbegrepen hierbij zijn alle noodzakelijke infrastructuurmaatregelen om de route te realiseren en, conform de wensen uit de participatie, hoogwaardig groen langs de Stationsweg. De provincie Gelderland heeft, onder voorbehoud van goedkeuring door PS een extra bijdrage van € 1,5 miljoen toegezegd en een inspanning om samen met de gemeente Ede een extra bijdrage van het Rijk van € 1 miljoen te bewerkstelligen. Vanwege de onzekerheid van de extra rijksbijdrage is deze financieel niet meegenomen in deze aanvraag.

Bennekom-Oost
In 2020 zijn in Bennekom-Oost sluipverkeerwerende maatregelen genomen. Deze maatregelen zijn vooral genomen op de Seltersekampweg en de Vossenweg. Voor enkele andere straten was het wenselijk om het profiel aan te passen, maar deze maatregelen zijn niet in 2020 geëffectueerd omdat ze fysiek grenzen aan de doorfietsroute Ede-Wageningen. Het is dan ook logisch om gelijk met de realisatie van de doorfietsroute deze profielwijzigingen te realiseren zodat dit in één werk kan worden uitgevoerd in 2022. De totale investering hiervoor bedraagt € 172.000.

Fietspad Kierkamperweg
De verkeersveiligheid op traject Kierkamperweg tussen de Commandeursweg en de Achterstraat wordt verbeterd door de aanleg van vrij liggende fietspaden. Deze maatregel sluit nauw aan bij de voorgenomen maatregelen op de Kierkamperweg tussen de Achterstraat en de Mansholtlaan en kan daarom heel goed gelijktijdig worden uitgevoerd in 2022. De totale investering hiervoor bedraagt € 648.000.

Wat gaat het kosten?

bedragen x € 1.000

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

2025

Een goede basis voor onze inwoners:

Herinrichting Brouwerstraat

-

4 N

4 N

4 N

4 N

Herinrichting Brouwerstraat (dekking binnen progr. 4)

-

 4 V

 4 V

 4 V

 4 V

Inrichting Parkweg/Spindop

3 N

13 N

22 N

22 N

22 N

Herinrichting Telefoonweg

-

30 N

30 N

30 N

30 N

Het realiseren van ambities:

Overbrugging Levendig centrum

-

290 N

-

-

-

Doorfietsroute Ede Wageningen - tekort € 5,4 mln.

-

-

33 N

48 N

19 N

Bennekom-Oost - € 172.000

-

-

7 N

7 N

7 N

Achterstraat-Commandeursweg - € 648.000

-

-

28 N

28 N

28 N

Totaal

3 N

333 N

120 N

135 N

106 N

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2021 08:21:52 met de export van 06/09/2021 08:14:07