Home

Nieuw beleid/knelpunten per programma

Wat gaan we doen?

Spoorzone Ede
In oktober 2018 heeft de gemeenteraad een krediet van € 6 miljoen beschikbaar gesteld ten behoeve van de toen lopende aanbesteding. De aanbesteding is in december 2018 vroegtijdig beëindigd. Na een proces van ontwerpaanpassingen is begin 2020 de nieuwe aanbesteding gestart. De hogere gemeentelijke bijdrage voor Contract 1 is toen begroot op € 12,84 miljoen. Uw Raad heeft in januari 2020 besloten om bij de Perspectiefnota 2022-2025 de aanvullende middelen te reserveren. Vanwege de gunning van Contract 1 zou namelijk op dat moment een goede inschatting gemaakt kunnen worden van de ontbrekende middelen.

Vanuit de gunning blijkt dat de inschatting uit 2020 juist is geweest en een aanvullende reservering nodig is van € 6,84 miljoen bovenop de eerder al toegekende middelen van € 6 miljoen. De provincie heeft de intentie uitgesproken om voor de totale uitbreiding van het krediet 50% bij te dragen. Deze bijdrage wordt betrokken bij de provinciale Mid Term Review in juli 2021. Op dit moment is vanuit Provincie nog niet duidelijk in hoeverre de eerdere intenties ook kunnen worden doorgevoerd in de Mid Term Review. Er is sprake van een risico dat de gevraagde € 6,4 miljoen niet volledig gehonoreerd wordt. Indien dit risico optreedt, zal alternatieve dekking beschikbaar moeten komen.

Afronding sportpark Otterlo
Rondom het sportpark Kastanjebos in Otterlo is in het kader van de Wet Natuurbescherming (WNb) een grondwal met daarop een geluidwerende voorziening gerealiseerd. Tijdens de bestemmingsplanprocedure voor de totstandkoming van het sportpark is een convenant gesloten met de SME en GNMF. Eén van de afspraken uit het convenant was dat een monitoringsonderzoek zou worden uitgevoerd naar verstoringsfactoren voor beschermde diersoorten, waaronder geluidseffecten. Uit het rapport van dit onderzoek blijkt dat de huidige geluidwerende voorziening onvoldoende is om aan de wettelijke normen te kunnen voldoen. Deze dient dan ook te worden vervangen door een voorziening die voldoet aan de geldende wettelijke eisen. Hiervoor is een bedrag van € 313.000 benodigd. Dit leidt tot kapitaallasten van € 11.200 vanaf 2022.

Implementatie Omgevingswet
Voor dit jaar (2021) zijn aanvullende middelen nodig van € 380.000 voor de implementatie van de Omgevingswet. Ongeveer de helft hiervan is voor de Omgevingsvisie. Oorzaak hiervan is een intensief participatietraject, uitvoeren verplichte Milieu Effect Rapportage en nadere expertise bij opstellen van de visie.  De andere helft van dit bedrag is ontstaan uit verschillende onderdelen, waaronder het Omgevingsplan, die bij uitwerking toch aanzienlijk complexer bleken te zijn dan we vorig jaar verwachtten.  

Vanaf 2022 is voor de implementatie van de Omgevingswet geen budget meer beschikbaar. Voor de periode 2022-2024 is nog zeker budget nodig. Het merendeel van dat geld is nodig voor verplichte doorontwikkeling van het DSO en voor het maken van het definitieve Omgevingsplan. Omdat nog steeds onduidelijkheden zijn rondom het DSO, hebben we nu nog onvoldoende helderheid over benodigde budget. We gaan nu uit van minimaal € 500.000.

Het recente uitstel van de invoeringsdatum heeft weinig consequenties voor Ede, aangezien we de huidige planning en snelheid willen aanhouden. Wel lopen we daardoor risico’s op meer frictiekosten door bijvoorbeeld dubbele software.

Versnelling woningbouw
Het is duidelijk dat de woningbouwopgave voor de gemeente Ede groot is. Om ervoor te zorgen dat voldoende (sociale) woningen worden gerealiseerd en daarnaast voldoende planvoorraad beschikbaar blijft, is het noodzakelijk om hier een versnelling in te zetten. Vorig jaar is bij de begroting budget beschikbaar gesteld voor de Impuls Ruimtelijke Ontwikkeling. Hierbij is aangegeven dat dit budget nodig is om voldoende inzet te kunnen hebben op de Verstedelijkingsstrategie Groene Metropool, de Ruimtelijke Verkenning FoodValley, de Omgevingsvisie Ede en de daaruit voortvloeiende Ontwikkelstrategie. Daarbij is ook aangegeven dat naast inzet op de genoemde sporen ook ingezet zou worden op de versnelling van de woningbouw.
Inmiddels blijkt dat de versnelling van de (sociale) woningbouwopgave ook daadwerkelijk in hoog tempo vorm krijgt. De projectenportefeuille en de daarin opgenomen woningbouwplannen is flink uitgebreid en de planvoorraad is en wordt aangevuld. Voorbeelden zijn plannen als Loevestein, het Horapark, Bennekom-West, de transformatie van het Centrum. Om ook daadwerkelijk uitvoering te kunnen geven aan deze versnelling is het noodzakelijk om extra capaciteit in te zetten. Uiteraard zijn daarbij ook de sporen van de prioritering en procesoptimalisatie al ingezet. Voor 2022 is € 300.000 subsidies toegezegd door de provincie en wij stellen voor om daarnaast € 300.000 te onttrekken aan de reserve cofinanciering Edese opgaven. Voor 2023 is het uitgangspunt bij de claim dat deze subsidie en inzet van reserve cofinanciering kan worden gecontinueerd, maar dit is daarmee nog een risico.

Energietransitie
Het programma Ede Energieneutraal 2050 heeft een uitnodigingskader voor duurzame energieopwekking in de markt gezet. Tot op heden heeft de markt beperkt initiatief genomen. Daardoor komt het realiseren van de doelen voor duurzame energieopwekking in het programma Ede Energieneutraal 2050 in gevaar. Het is daarom noodzakelijk om als gemeente ondernemender te zijn. Dat vraagt om aanjagen, faciliteren en ontwikkelen van onderop samen met inwoners, lokale bedrijven en andere partijen. Om dat goed te kunnen doen is meer capaciteit nodig dan de situatie waarin we uitgaan van marktinitiatief.

Aanpak permanente bewoning
In de afgelopen jaren heeft de gemeente Ede met incidenteel budget een impuls gegeven aan de aanpak van permanente bewoning in recreatiewoningen als belangrijk spoor binnen de aanpak van het project Vitale Vakantieparken Ede. Door de opgedane kennis en ervaring is inmiddels goed inzicht gekomen in de integrale aanpak van de parken en wat daarvoor nodig is. We hebben met onze integrale aanpak als gemeente en OddV afgelopen jaren goede, aantoonbare resultaten geboekt. Toch is het huidige beeld dat op dit handhavingsvlak nog veel werk ligt, en dat de achterstanden van tientallen jaren niet in een paar jaar ongedaan gemaakt kunnen worden. Daarnaast speelt mee dat door de integrale aanpak en inmiddels opgedane ervaring meer taken gecombineerd worden (bijv. zaken in relatie tot ondermijning, aanpak andere overtredingen en inventarisaties voor nieuwe bestemmingsplannen) waardoor meer zaken naar boven komen dan van tevoren ingeschat.

Vanaf 2022 is echter geen extra budget meer beschikbaar vanuit de gemeente voor deze intensieve handhaving en resteert alleen de eigen reguliere capaciteit van de OddV. Dat is te weinig om de huidige lijn vast te houden en door te kunnen zetten. Onze zorg is, dat als we te vroeg stoppen met deze intensieve aanpak, het gedane werk van de afgelopen jaren voor niets is geweest en dit ook de ontwikkelingen op andere lopende sporen binnen het programma Vitale Vakantieparken (ruimtelijke, economisch, sociaal) zal belemmeren. Vanwege de integrale aanpak zal in 2021/2022 een integraal voorstel worden opgesteld samen met de OddV en de gemeentelijke afdelingen Toezicht en Veiligheid, waarin structureel budget wordt aangevraagd voor het totaalpakket handhaving/toezicht op vakantieparken. Om tot die tijd de aanpak te kunnen voortzetten wordt voor het jaar 2022 nog ingezet op incidenteel budget van € 250.000.

Woningbouw Otterlo
Op 1 april 2021 heeft de gemeenteraad oordeelsvormend gesproken over de Koersnotitie Woningbouw Otterlo. In deze koersnotitie wordt voorgesteld de plannen voor de woningbouwlocaties op de voormalige sportvelden aan de Weversteeg en de Onderlangs in Otterlo aan te passen op basis van een overeenkomst met de belangengroepen Otterlo's Belang en Natuurlijk Otterlo. Deze overeenkomst zorgt voor een breed draagvlak in het dorp en maakt zo de weg vrij voor realisatie van hoognodige woningbouw in Otterlo. De overeenkomst is afgesloten op voorwaarde van instemming van de gemeenteraad met de financiële consequenties. De totale kosten van wijziging van de plannen voor de locaties Weversteeg en Onderlangs op basis van de voorliggende overeenkomst worden nu ingeschat op € 1.834.000.

Wat gaat het kosten?

bedragen x € 1.000

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

2025

Een goede basis voor onze inwoners:

Spoorzone Ede

-

-

145 N

145 N

145 N

Afronding sportpark Otterlo

-

11 N

11 N

11 N

11 N

Implementatie Omgevingswet

380 N

500 N

pm

pm

pm

Het realiseren van ambities:

Versnelling woningbouw

-

360 N

360 N

pm

pm

Energietransitie

-

310 N

310 N

pm

pm

Aanpak permanente bewoning

-

250 N

pm

pm

pm

Woningbouw Otterlo

1.714 N

-

120 N

-

-

Totaal

2.094 N

1.431 N

946 N

156 N

156 N

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2021 08:21:52 met de export van 06/09/2021 08:14:07